In juli 2016 kwam Joomla 3.6.0 uit. Tegelijkertijd kwam Akeeba Backup met een update waarin gecontroleerd wordt of de prefix van de tabellen in de database met of zonder hoofdletters is opgezet.
De prefix (ookwel tabelvoorvoegsel) is het stukje herkenningscode dat voor elke tabel in de database staat.
Met behulp van een voorvoegsel kunnen er meerdere installaties van Joomla! draaien op een enkele database.
Akeeba Backup toont rechtsboven deze waarschuwing als er hoofdletters in de database zijn geconstateerd.
akeeba backup table prefix check

Het format van de prefix

Een prefix moet bestaan uit 3 tot 6 karakters. Er mogen geen hoofdletters inzitten. De prefix mag alleen bestaan uit letters en cijfers. Dus geen speciale tekens. Aan het eind van de prefix staat de underscore (het lage liggende streepje:  _ ).
De prefix moet altijd beginnen met een letter.

jos_ of bak_

In Joomla! 1.0 en 1.5 werd de database bij de installatie standaard opgebouwd met de prefix jos_
Omdat dit voor hackers een erg eenvoudioge basis was om de database te benaderen is dat met de komst van Joomla! 2.5 aangepast.
Sindsdien genereert Joomla! bij de installatie een willekeurige prefix, zodat het niet eenvoudig te raden is welke prefix er is gebruikt.
In de tijd van Joomla! 1.0 en 1.5 had Akeeba Admin Tools en knop ingebouwd waarmee de prefix was aan te passen.
Nadat het in Joomla! 2.5 willekeurig werd gegenereerd is die knop uit Admin Tools gehaald.
Gelukkig is Joomla! zelf slim genoeg opgezet en genereert bij de installatie een prefix met alleen letters en cijfers zonder hoofdletter.

Zelf een prefix ingevoerd met hoofdletter(s)?

Het is bij de installatie mogelijk om de prefix die wordt voorgesteld te accepteren en door te gaan.
Maar het is ook mogelijk om de prefix bij de installatie zelf in te vullen.
Dat kan handig zijn als er meerdere installaties op één database moeten draaien en ze goed uit elkaar gehouden moeten worden.
Joomla! controleert echter niet of bij de zelf ingevoerde prefix gebruik wordt gemaakt van Hoofdletteres.
Dat wordt gewoon geaccepteerd.

Waarom zijn hoofdletters niet goed?

Als de server waar de website op is geïnstalleerd daarit op Windows of MacOS, dan kan het zijn dat de back-up goed werkt. Maar het restoren (terugzetten van de back-up) op een Linux-server kan om verschillende redenen foutgaan.
Een uitgebreide (Engelstalige) uitleg staat op de website van Akeeba backup.
Voorkomen is beter dan genezen, dus plaats nooit hoofdletters in de prefix.

Hoe kan de prefix dan gewijzigd worden?

De eerste optie is door met Akeeba Backup een back-up te maken.
Plaats de back-up vervolgens op een tijdelijke plaats en tijdens dit terugplaatsen kan in het ANGIE-scherm een nieuwe prefix worden opgegeven.
Maak hier weer een nieuwe back-up van en plaats deze back-up vervolgens weer op de plaats waar de originele website draait.

Deze optie wordt echter niet aangeraden, omdat de kans bestaat dat er bij het terugplaatsen toch fouten ontstaan.
Om die reden is de tweede optie een betere keuze.

De tweede optie is om de prefix aan te passen in phpMyAdmin.
Uit eigen ervaring wil ik aangeven dat het volgen van onderstaande stappen dan het handigste is.
Zorg voordat je begint voor een volledige back-up van de website (bij voorkeur gemaakt met Akeeba Back-up).
Log in als Super Administrator in de back-end van Joomla.
Ga naar Systeem --> Algemene instellingen --> Server.
Pas de prefix aan in het veld "Voorvoegsel databasetabel" en noteer wat daar is ingevuld.
Kies daarna voor Opslaan of Opslaan &Sluiten.
Schrik niet, want de website toont nu direct een SQL-foutmelding.

Nu is het tijd om in te loggen in phpMyAdmin.
Vrijwel elke hoster biedt een beheerscherm met databasetoegang via phpMyAdmin.
Open de database via phpMyAdmin. Hiervoor heb je de gebruikersnaam en wachtwoord van de database nodig.
Dit zijn gegevens die je hebt ontvangen van je hoster bij het aanvragen van je hosting-account of je hebt zelf een database aangemaakt voor de installatie van de website.

Nadat phpMyAdmin is geopend staat in de linker kolom onder het logo van phpMyAdmin de naam van de database. Klik daarop en alle tabellen worden zichtbaar.
Scroll helemaal naar beneden.
Zet een vinkje in Selecteer alles.
selecteer alles

Daarna rechts daarvan klikken op "Met gegeselecteerd:" en daar kiezen voor "Vervang voorvoegsel".

tabelvoorvoegsel toevoegen

Nu verschijnt een tabel waarin het oude voorvoegsel en daaronder het nieuwe voorvoegsel moet worden ingevuld.
voorvoegsel van naar
Het oude voorvoegsel is wat voor elke tabel staat bij de huidige installatie.
Het nieuwe moet dus bestaan uit de opmaak zoals hierboven als is aangegeven (begin met een letter, gebruik alleen letters en cijfers, gebruik geen hoofdletters en gebruik tussen de 3 en 6 karakters).
Let op: Vergeet niet om in beide velden achter het voorvoegsel de _ te plaatsen.
Druk na het invullen van beide velden op de knop Verzenden.

Het resultaat is nu dat voor alle tabellen het nieuwe voorvoegsel staat.

Configuration.php aanpassen

Het onderstaande is alleen nog nodig als bij optie 2 niet eerst in de back-end de prefix is aangepast.

Want nu moet de website nog weten dat het voorvoegsel is gewijzigd.
Omdat het zojuist in de database is aangepast is inloggen in de back-end of bezoeken van de website nu even niet meer mogelijk.
Open een FTP-programma en ga naar de map waar de Joomla!-installatie instaat.
Afhankelijk van de instellingen van je FTP-programma kun je het bestand configuration.php in de hoofdmap van de website opzoeken en gelijk bewerken.
Als dat niet kan, download dan het bestand naar de lokale PC.
Open het bestand in een editor zoals bijvoorbeeld Notepad++.
Op of in de buurt van regel 17 staat de aan te passen regel:

configuration php aanpassen

Zet op de plaats van de oude prefix de nieuwe prefix.
Let op: In dit veld moet er dus geen _ achter de prefix worden gezet.
Nadat het bestand configuration.php is opgheslagen, werkt de website weer zoals het hoort.